Del
llistat d’experiències que ens han aportat les professores, jo he seleccionat
les tres següents:
Treball
en equip
Consider que és una iniciativa molt adient pels infants de 2-3 anys, ja que es troben en
una etapa molt egocèntrica, en el que tot es seu, i no saben o els hi costa compartir.
D’aquesta manera, compartint objectes com la bicicleta tàndem o el paraigües, s’intenta
treballar la cooperació i el treball en equip; per tal de que els infants col·laborin
entre si per arribar a un mateix fi, aprenguin a respectar als seus companys i a posar-se en el lloc de l’altre.
Mòbils
i murals amb materials a l’abast.
Aquesta
proposta m’agrada per la seva originalitat i utilització de materials no
estructurats, possibilitant així que els infants desenvolupin una sèries de
capacitats com el desenvolupament sensorial (la vista, l’olfacte, el tacte,
etc.), de la motricitat fina (enganxant el material als murals, o passant el
fil als mòbils) i el desenvolupament artístic i de la creativitat.
També
ofereix una forma lúdica de descobrir el nostre entorn més proper, anant a
recollir personalment els diferents materials no estructurats, com per
exemple copinyes, pedretes, fulles i flors seques, etc. i després la fabricació
pròpia dels mòbils i murals, exercitant la creativitat i la psicomotricitat fina.
Poder
anar a beure aigua
Aquesta
pràctica em pareix molt enriquidora, i la trob a faltar al meu centre de pràctiques.
Els infants molts de cops tenen set i s’aguanten fins que la mestra considera
que és el moment de beure i els hi va a cercar la garrafa d’aigua i els tassons,
normalment a mig matí.
D’aquesta manera l’infant que té set pot anar a satisfer
la seva necessitat de forma autònoma. I, ja què és molt important que els infants estiguin ben hidratats, sobretot ara que ve el calor, aquesta seria una bona pràctica diària.
Però
consider què és un poc complicat de dur a terme, ja què segurament seria un "caos",
hi hauria aigua per tot i molts hi anirien per jugar amb l'aigua i els tassons. Per tant, és
important que aquesta rutina s’estableixi poc a poc i amb el control de la mestra per tal d’organitzar-los i ensenyar-los bé a aprofitar aquest
espai. També opin que els tassons i la gerra haurien de ser de plàstic, ja que trob
molt perillós que siguin de vidre, hi ha molts d’infants que als dos anys
encara no tenen controlada la psicomotricitat fina per aguantar correctament un
tassó ni la força ni manya necessària per manejar una gerra.
He seleccionat la competència 4.2 per etiquetar aquesta entrada, ja que el que he fet és identificar i seleccionar tres bones pràctiques que no es realitzen a la meva escoleta i que m'agradaria i podria dur a terme durant les meves pràctiques.
Hola Aina!
ResponEliminaLes propostes que ens dones són prou interessants i puc entendre que les trobis a faltar al teu centre de pràctiques.
La primera proposta de compartir és útil perquè com tu bé dius, estan a una etapa egocèntrica i és difícil plantejar i solventar el tema.
La segona proposta m'agrada molt, ja que és molt important que a les escoletes es desenvolupin els sentits i de quina millor manera que fer-ho amb material natural, que aporta més sensacions que el plàstic utilitzat normalment.
I per acabar, la tercera proposta és molt interessant, i no és tant complicat com te penses. Jo le he posat en pràctica i amb uns tassons adequats ( de vidre, transparent, de la mida d'un de café), una gerra lleugera i transparent, molta paciència ja que vessarem aigua i s'espanyaran alguns tassons i creure que són capaços, aconseguirem desenvolupar la motricitat i l'autonomia.
Hola Aina, soc una companya teva d’Eivissa i he decidit comentar les teves bones pràctiques. La veritat es que durant la realització de les pràctiques t’adonaràs que aprens moltes coses i, fins i tot algunes d’elles, les empraràs el dia de demà a la teva aula.
EliminaEn quant al treball en equip, tinc la mateixa opinió que tu ja que és cert que, en aquestes edats als infants els hi costa més compartir les coses amb els companys, i més si són coses seves, es clar! Per això, trop interessant el treball que feu al vostre centre per tal de començar a introduir-los es aquesta bona pràctica.
M’ha agradat molt el treball que feu dels mòbils i murals, ja que és una manera molt atractiva i divertida pels infants i així comencen a contactar amb tot tipus de materials, tant naturals com artificials, cosa que origina un desenvolupament de la creativitat molt fort en tothom.
Per últim, és cert que aquesta rutina s’ha de treballar massa bé i de manera constant si volem que els infants aprenguin a veure tots sols aigua quan volen. Quan jo vaig fer ses pràctiques a l’escoleta la situació era la mateixa que la teva, ja que els infants només bevien aigua quan tornaven del pati o quan era l’hora d’anar al menjador. Pots ser que sigui un caos, perquè quan un d’ells té set tots els altres també volen aigua, però és l’única manera de començar a adquirir l’hàbit.
A més, estic d’acord que els gots haurien de ser d’un material que no fes malbé als infants així com, s’hauria de tindre en compte en quin espai i mesura es dipositen, per tal que cada vegada que vulguin beure ho puguin fer de manera autònoma.
Hola Aina, me llamo Anto y soy una compañera tuya de Ibiza. En primer lugar te quería agradecer que compartieras con nosotros estas buenas prácticas. Me ha llamado especialmente la atención la tercera, y estoy totalmente de acuerdo con el contenido expuesto. Considero que es fundamental que los niños se hidraten de manera adecuada y en muchas ocasiones, normalmente por la rigidez de los horarios en las escuelas, esto no se produce. Considero que deberían establecerse unos horarios más flexibles y atender a esta necesidad básica de manera más adecuada. He presenciado como niños han tenido sed y no se les ha proporcionado agua porque no era la hora.
ResponEliminaPienso que se debería habilitar un espacio al que los niños pudieran acudir a beber agua de manera autónoma. Soy consciente de que es muy sencillo hablar pero que en la práctica todo se complica, pero en mi opinión se deberían tener en cuenta y priorizar todas las necesidades de los niños, y la de hidratación entre ellas.
Un saludo