dijous, 25 d’abril del 2013

La setmana gastronòmica a l'Escoleta de Son Caliu



Una bona pràctica educativa que es du a terme al centre on faig pràctiques, a l’EEI Na Burguesa (Son Caliu) és la setmana gastronòmica.
Durant aquesta setmana les famílies que vulguin tenen l’oportunitat d’anar un dia a l’aula a fer algun plat típic del seu país de procedència (galetes, crepes, crespells...). A l’aula es du a terme la demostració de com es fa i posteriorment, se’ls ofereix als infants per a que ho tastin.  

Aquesta activitat la realitzen tots els infants del centre, des de l’aula del nadons (0-1) fins a la dels més grans de l’escoleta (2-3).
L’activitat es du a terme dins l’aula, de manera que mentre els infants romanen asseguts a les seves cadires, les famílies poden emprar tant la taula dels infants com la de la mestra per fer la demostració de com es prepara el plat.
 Aquesta pràctica es va dur a terme la tercera setmana de març de 10 a 11h, abans de sortir al pati. 

La meva aula està composta de 18 infants d’entre 2 i 3 anys, de procedències familiars molt diverses: argentins, anglesos, alemanys, holandesos, etc. Aquesta diversitat és un aspecte positiu per dur a terme aquesta activitat, ja que les famílies poden aportar receptes pròpies del seu país, i així enriquir la interculturalitat de l’aula. A la meva aula van venir es papàs de na Sarah a fer galetes típiques d’Anglaterra, sa mamà de na Mia a fer empanades de Israel, sa mamà de’n Jose Miguel a fer pa amb oli i es papàs de’n Mario a fer crespells.

Els objectius d’aquesta activitat són:
-         -  Afavorir la relació escola-família.
-        -   Introduir la gastronomia típica de diversos països.
-         -  Conèixer la cultura dels països de procedència de les famílies.
-        -  Potenciar els bons hàbits alimentaris .
-         -  Donar protagonisme a l’infant que ve amb la seva família.

Segons Serafín Antúnez, és important que les famílies puguin gaudir de la vida de l’escoleta, per tal de que augmenti el seu protagonisme i pertinença a ella, a més de confiar més en la tasca dels educadors. És important que es conegui la tasca educativa que du a terme el centre, que no es vegi com una institució tancada a l’exterior, i la millor manera és deixant entrar a les famílies al dia a dia de l’aula, ser transparents, i comunicatius. Amb aquesta activitat es produeix un compromís bidireccional mestra-famílies, i una cooperació i complementarietat en la tasca educativa dels nostres infants.
“...la evidencia es tal que ni siquiera es tema en discusión: involucrar a los padres mejora el rendimiento escolar. Cuando los padres están involucrados, a los niños les va mejor en la escuela y ellos van a mejores escuelas” (MacMillan.1987:1).


La setmana gastronòmica és molt ben rebuda pels infants, gaudeixen pel fet de que venguin familiars a participar a l’aula, el problema és la poca participació d’aquestes. Ens alguns casos és per falta de temps, altres per por a entrar a l’aula, i altres és per manca d’interès. Però jo em deman: no podrien fer un esforç les famílies per cooperar amb l’escoleta?, manca més participació, i no només pel que fa a la participació en activitats sino també en l’aportació de material, o fins i tot en la comunicació amb la mestra. Crec que les famílies haurien d’implicar-se més ja que estem parlant de l’educació i el benestar dels seus infants.
A part, la presència i participació de les famílies en les activitats dels seus infants fan que els mestres coneguin millor el context familiar i cultural de procedència dels seus alumnes, i al mateix temps les famílies coneguin de més a prop el segon àmbit educatiu dels seus fills, l’escoleta.
Aquesta activitat ja fa uns quants anys que es du a terme a l’escoleta, ja que l’equip educatiu el considera fàcil d’organitzar i fer, a part de que els infants gaudeixin molt pel fet de que és una activitat molt enriquidora per a tota la comunitat educativa.  



 Les competències que crec que he assolit a partir d'aquesta experiència són la 4.1, ja que puc identificar el marc teòric que justifica l'activitat de la setmana gastronòmica, he cercat informació sobre la participació de les famílies a l'escola ja que pens que és la clau d'aquesta experiència educativa.
I l'altra competència seleccionada ha estat la 4.2, ja que crec que he sabut identificar una bona pràctica educativa que es du a terme a l'escoleta i els motius dels quals ja he explicat anteriorment.






4 comentaris:

  1. hola Aina. Aquesta experiència de la teva escoleta que has compartit amb nosaltres, la veritat es que m'ha agradat molt.
    És una pena que no hi hagi una implicació més elevada per part de les famílies com bé dius a la teva entrada, però almenys és una activitat que feis o duis a terme, i que crec que no es fa a gaires escoles.
    Penso que és una experiència molt enriquidora pels infants, així com per la relació que es pot establir entre les famílies i l'escola i tutors.
    Un altre punt que penso que fa que sigui una activitat molt enriquidora, és que al voltant d'ella poden sortir un gran nombre d'activitats, inclus projectes que parteix dels interessos i motivacions dels infants i que poden donar pas a treballar un gran nombre de continguts.
    En difinitiva, aquesta seria una de les activitats que m'agradaria fer dins la meva escola i dins l'aula i de la que gaudiria molt.

    ResponElimina
  2. Hola Aina!
    M'ha agradat molt l'elecció de la teva bona pràctica! I de fet comparteixo molts d'aspectes que ha comentat el nostre company Pau. És una activitat que no es fa a moltes escoles, o almenys jo n'he sentit a parlar poc. No tan sols permet, com a eix important, la relació i implicació amb les famílies, sinó que a partir d'aquesta activitat tant interessant, l'infant aprengui nou coneixements, tècniques i noves cultures.
    És una llàstima que la participació de les famílies no sigui en abundància, ja que és una pràctica que sempre agrada, si més no poden els pares, almenys els padrins i padrines.
    A mi també m'agradaria incorporar aquesta bona pràctica a la meva escoleta, ja que aquesta reunió de família-escola tan sols es veu en contades ocasions: crespells per Pasqua, Nadal, etc.

    Gràcies per la teva aportació Aina!

    ResponElimina
  3. Si!tant de bó les famílies s’animessin més a col•laborar!

    És important incentivar i estimular des de l’escoleta a la participació de les famílies, ja que la tasca d’educar és una feina conjunta. S’ha de fomentar la idea de que l’aula i el centre són una unitat de convivència, i que estan tots convidats!

    A participar s’aprèn participant!!!

    ResponElimina
  4. Bones Aina! He de dir que ja per començar el títol de l’entrada m’ha despertat tant sa gana com l’interès per començar a llegir-la :). Quina bona idea això de la setmana gastronòmica!

    M’agradaria destacar un parell de coses del que ens has explicat amb aquesta entrada. La primera és el fet de que la setmana gastronòmica es dugui a terme amb la col•laboració de les famílies, i que s’aprofitin les múltiples procedències familiars per a que aquestes us aportin receptes del seu país d’origen. Amb aquest fet, tant s’enriqueix el centre com les famílies. Aprenen junts a conèixer altres receptes, altres maneres de fer, i els pares i mares es senten importants, veuen que poden fer molt per l’escola i que aquest interès i a la vegada esforç que han fet per enfrontar-se a realitzar una activitat com aquesta a l’aula, és molt agraïda tant pels mestres com pels alumnes.

    La segona és que com expliques, tots els infants participen des dels nadons fins als més grans. M’agradaria saber com ho fan, com es duu a terme l’activitat, si només miren, si se’ls deixa manipular la pasta per exemple o els aliments que s’empren. Dijous et cercaré a classe per poder parlar amb tu un poquet i ja ets demanaré tot això :)!

    Quant al fet de la poca participació familiar, crec que ja és tot un èxit que la setmana gastronòmica ja s’hagi fet quatre anys seguits, i que a l’aula 2-3 hagin participat quatre famílies. Es clar, de 4 de 18 alumnes... però això es una realitat que ens agradaria tant canviar. Ens juga en contra els horaris de feina, el poc interès vull creure que de poques famílies, la por de fer una activitat a l’aula davant de tants infants, la manca de temps... Però be, una cosa que es podria fer si encara no es fa, és realitzar fotos durant l’activitat i exposar-les a un plafó als passadissos del centre per a que tots ho vegin, divulgar la bona repercussió que ha tingut aquesta setmana tan especial a les entrades i sortides dels infants i potser, això anima l’any qui a noves famílies a participar.

    Gràcies per compartir aquesta bona pràctica amb nosaltres! m’ha encantat.
    Molta sort i gaudeix de cada moment :) !

    ResponElimina