Projecte d’Art:
Som
artistes!
A l’escoleta Na
Burguesa, de Son Caliu, enguany les tres practicants d’Educació
Infantil duim a terme un projecte d’Art a tres de les sis aules del centre.
Una de 0-1 any, una de 1-2 anys i l’altra de 2-3 anys; d’aquesta manera
treballem amb totes les edats del primer cicle d’Educació Infantil.
Aquesta proposta
és conseqüència de la diagnosticada manca de contacte amb el món artístic en
aquesta etapa de la vida dels infants. Normalment l’ART es treballa amb infants més
grans pensant erròniament que en aquesta etapa tan primerenca no es tenen les
suficients capacitats ni habilitats per adquirir coneixements artístics. És un
fet real que l’art és important a totes les edats, ja que és un aspecte bàsic
pel correcte desenvolupament del procés maduratiu
dels infants. Cal afegir que quan parlem de l’art en general, parlem de
tot el que envolta al concepte; com pot ser el coneixement d’alguns autors, les
eines que s’utilitzen, el llenguatge dels sentits, dotar als infants de
recursos personals i col·lectius per gaudir d’una obra, a tenir un criteri,
madurar la imaginació, l’educació estètica etc.
A través de les
diferents sessions treballarem 3 pintors espanyols del s.XX: MIRÓ, BARCELÓ I PICASSO.
Els nostres objectius són els següents:
- Gaudir de l’art ( observant, experimentant, aprenent, etc.).
- Potenciar la creativitat dels infants.
- Ajudar a desenvolupar la seva autonomia.
- Potenciar l’expressió artística.
- Apropar de forma lúdica al món dels colors.
- Prendre consciència del seu cos i les seves possibilitats.
- Exercitar la motricitat fina.
- Tenir cura personal del material i de l’espai.
- Emprar estris relacionats amb la plàstica (pinzells, esponges, rodets, etc.).
Per tal de dur
aquest projecte hem establit una cronologia
per tal de que ens faciliti el desenvolupament d’aquest (en aquests moments hem duit a terme fins la sessió de'n Miró).
· 1ª
sessió: Presentació del projecte. Primer vàrem fer un racó de l’art a les aules, on cada practicant el creà al seu gust, i
després a través del diàleg en el cas de les aules de 1-2 i 2-3 es presentà
el racó, es parlà de què és un pintor, que fan, què és un quadre, etc. I
després es dugué a terme una primera activitat relacionada amb la presentació.
2ª
sessió: Miró. Amb aquest pintor es treballaren els colors que ell utilitzava als seus quadres: blau,
vermell, groc, verd i negre. Cada practicant dugué a terme una activitat
plàstica tenint en compte les edats i les possibilitats dels seus infants.
·
3ª
sessió: Barceló i la pintura
matèrica. Primer, les dues aules dels més grans aprofitant la proximitat
de la platja aniran a recollir arena i algues per després realitzar l’activitat
(aquests en recolliran pels més petits que no hi poden anar). L’activitat
consistirà en mesclar pintura, cola i elements naturals: arena, algues i terra.
4ª
sessió: Picasso
i el collage.
Treballarem aquesta pintor a través d’una de les seves tècniques més
importants: el collage. Cada aula tendrà una proposta diferents, segons l’edat
del grup.
Exposició
final: la darrera setmana de pràctiques,
crearem una exposició al hall de l’escoleta, per tal de documentar el projecte.
Exposar les obres d’art fetes pels infants, i les fotografies del seu procés,
per tal de que les famílies puguin observar el projecte.
Esper que vos
agradi la nostra experiència, vos anirem contant... A
gaudir!
A
los doce años sabía dibujar como Rafael, pero necesité toda una vida para
aprender a pintar como un niño. (Pablo R. Picasso)
Les competències professionals que crec que he adquirit a través del disseny, i posterior posada en pràctica del projecte han estat la 5.1 i la 5.2. Per una part hem triat bones pràctiques relacionades amb l'art per tal de dur-les a terme al projecte de millora; i per una altra banda hem partit de les necessitats i de les mancances de l'escoleta per tal de dissenyar el nostre projecte.
Al·lotes, enhorabona per aquest projecte.
ResponEliminaÉs impressionant la feinada que heu fet, i us ha quedat preciós. Seguiu així, que nosaltres som les qui fem passes per al canvi.
Salutacions,
Natalia